reklama

Hip-hop je môj život

V súčasnosti je hip-hop rozšírený na celom území Slovenska a teší sa stúpajúcej popularite medzi mladými. Momentálne sa hip-hop definuje ako celosvetová subkultúra, prekračujúca jazykové, náboženské či rasové bariéry. S Jánom Vladárom som sa porozprávala o tom, ako vníma slovenský hip-hop práve on. „Hip-hop je životný štýl, s ktorým sa maximálne stotožňujem. Moja filozofia života, ktorou každodenne kráčam ulicami mesta. Je to niečo, čo  prezentuje moje vnútorne ja. Pocity, myšlienky, vnímanie.“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na začiatku k hip-hopu patrili rap, DJ-ing, graffiti a beatbox. Dnes však zahŕňa aj hudbu zvanú breakdance (tí, čo sa točia na hlave a sú asi z gumy), slang (jo, jo brácho J) či módu (chápete – široké gate a XXL mikina). A ako je na tom Johny? „Hip-hopovo som sa začal obliekať už na základnej škole. V tej dobe bol obmedzený výber hip-hop oblečenia. Nosili sa väčšinou „fejky“, ale postupom času a s príchodom internetu a zahraničných obchodov sa rozmohol biznis aj v tomto smere a hip-hoperi začali kupovať široké gate, mikiny, tričká zahraničných značiek. Rodina si už na moje obliekanie zvykla. Len sem-tam mi mama a babka povie, že si mám dať vyššie pudlo. Ale inak pohoda. Myslím si, že nezáleží na oblečení, ale na tom, či človek vníma hip-hop srdcom. Lebo veľa ľudí prezlieka kabáty a hrajú sa na veľkých „ganxtrov“ preto, že je to v móde. Ale príde iná móda a už sú z nich parketoví chlapci na diskotékach v obtiahnutých tričkách a džínsoch s nagelovanými vlasmi. To sa mi nepáči.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štýl a technika rapovania závisí na tom, aby piesne obsahovali hovorené prvky a dôraz sa kladie na bicie a basovú linku. Väčšina ľudí však považuje hip-hopovú hudbu za kontroverznú, najmä kvôli vulgárnym textom. Práve preto sú hip-hoperi vystavovaní aj nespútanej vlne kritiky okolia. Podľa mňa sú nadávky už samozrejmosťou piesní. Johny: „Expresívne výrazy v textoch raperov moc nemusím. Skôr si vážim raperov, ktorí nenadávajú vôbec, prípadne obmedzujú vulgarizmy na minimum. Osobne poznám skupiny, ktoré vo svojich pesničkách nemajú ani jeden vulgarizmus a ich hudba je určená pre všetky vekové kategórie. Moja rada v tomto smere je jasná: Stačí otvoriť srdce a počúvať hip-hop bez nadávok. U mňa na prvom mieste je jednoznačne skupina Predstawa z Prievidze. Sú to dve raperky Beri a Nycol, ktoré robia rap zo srdca pre ľudí. Nepoznám iné dievčatá, ktoré by robili rap, graffiti, freestyle a hrali streetball. Sú veľmi charizmatické a očarujúce. Tak isto patri u mňa medzi top aj Ujo Marky a.k.a. Marek 6.59 z Prešova. Je to stará škola a jeho skladby sú nadčasové. Čo sa týka raperov, ktorých nemusím, tak asi zoskupenie G UNIT z USA. Ja som Slovák ako repa a verný slovenskému rapu :-)“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa povie raper, v mojej mysli sa okamžite objaví istý obrázok. Vidím chalana s obrovskými reťazami na krku, mohutné zlaté prstene a rôzne iné hip-hopové doplnky. Veľa spevákov a tanečníkov má piercingy či tetovania. „Piercing ani kerku nemám a ani neplánujem mať. Poznám veľa chalanov, ktorí majú tatoo na rukách, nohách a celom tele. Je to určitým spôsobom zvýraznenie hip-hopového imidžu. Piercing väčšinou hip-hoperi nenosia. Retiazky a prstene sa mne osobne nepáčia. Je to kopírovanie po amerických raperoch, ktorí s hrdosťou prezentujú svoje peniaze a bohatstvo na krku prípadne rukách. U nás na Slovensku má v obľube nosenie prsteňov a zlatej retiazky za 6 600 € Rytmus zo skupiny Kontrafakt. Najdrahšiu retiazku na Slovensku, čo sa týka spevákov má však Igor Kmeťo ml. zo skupiny Kmeťoband, ktorý si ju dal vyrobiť špeciálne na zákazku a stála ho až 8 300 €.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K hudbe a spevákom patria vystúpenia. Zúčastniť sa aj nejakého nadupaného koncertu, kde by vystupovala skupina svetového mena musí byť pecka. „Veľkého hip-hop koncertu pre 10 000 ľudí som sa ešte nezúčastnil. Ale chcel by som. V našej krajine nato nemáme až také kvalitné podmienky a zázemie, ako v okolitých štátoch, kde bývajú takéto koncerty pravidelne. Aj hip-hop zastihla kríza. V súčasnosti veľa raperov a skupín zo Slovenska nevypredá ani miestne putiky pre 300 ľudí. Je to škoda a pevne verím, že sa karta obráti správnym smerom.“

Natália Labudová

Natália Labudová

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som jedno obyčajné 19 - ročné dievča, ktoré nedokáže žiť bez svojich kamarátov, rodiny a musím povedať, že ani bez školy (jasné, že nemyslím učenie). Milujem akciu, resp. naše akčné piatky, moje ženy, mojho ... Bez nich by bol život smutný a stereotypný. Teda aspoň pre mňa. Určite si neviem predstaviť ani jeden deň bez mojich obľúbených tvári a ich trefných poznámok na všetko živé okolo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu