reklama

Ahoj korunka...

Dnes, keď som si pozrela prvé televízne noviny cítila som sa smutno, dá sa povedať až melancholicky. Koruna po 116 rokoch zmizne z naších peňaženiek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Pamätám si jeden deň, keď mi moja babka darovala 10 korún a povedali mi, že tieto peniažky si mám dať do prasiatka, a potom si môžem niečo kúpiť. Ja som sa strašne tešila, pretože to boli moje a len moje korunky. Doma peniaze putovali do pokladničky, do ktorej si hádžem mince do dnes, lebo verím, že mojim úsporám sa tu bude dariť.

Človek sa od malého dieťaťa učí používať peniaze, hospodáriť, aby sme si mohli niečo kúpiť za zarobenú výplatu, ktorá nás stála veľa síl. Mne sa to stále zdalo čarovné minúť svoje úspory, lebo to bolo iné, ako keď mi rodičia dali svoje prachy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa začalo v minulom roku rozprávať o zmene meny, každy vravel, že je to ešte ďaleko, že na to ešte netreba myslieť. Potom sa začali v televízii ukazovať prvé tváričky novo vyrazených mincí z Kremnice, v obchodoch sa prepisovali cenovky. Až raz prišiel domov oco s euro balíčkom a ja som si nové peniažky chytila do rúk a starostlivo popozerala. Začalo mi víriť hlavou, ako si zvyknem na to prepočítavanie. Teraz mi pôjde najlepšie násobilka trojkou. No musím povedať, že neraz som si pomotala hlavu, keď som tvrdohlavo tvdila, že 500 € je 1 500 sk. A aj tak to nakoniec bolo 15 000 ale ja som si chybu nepriznala :) V súčasnosti mi ešte robia problémy malé centíky, lebo kým si v mojej nie euro peňaženke vyhrabem napr. 0,27 €, tak je pán šofér v autobuse nervózny (pritom šoféri majú najväčší problém s vydávaním a spoje meškajú). No stále nechápem načo sú dobré až dve desatinné miesta. Proste sa len musím do toho dostať, aj keď si myslím, že v hovorovej reči sa bude stále prepočítavať. Momentálne si každý radšej dvakrát premyslí, čo kúpi, aby sa novou menou neobabral. Lebo keď mi kamoška povedala, že si kúpila rifle za 29,87 € nevedela som si rýchlo uvedomiť koľko to teda minula. Alebo keď si moja babka nevedela prepočítať, či jej konečne zvýšili dôchodok - situáciu však zachránila euro kalkulačka v mobile.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Duálneho zobrazovania je koniec. Naša 116 ročná mena menila svoj názov ale aj hodnotu. Na peniaze, ktoré som bola zvyknutá ja, moje deti ani nepomyslia a budú sa zabávať na tom, ako som si kúpila žuvačky a zaplatila som päťstovkou, aby mi vydali v eurách. Do teraz sme v škole my teenageri radi používali krycie heslá ako kilo, liter, melón. Som zvedavá, či sa takéto slangy budú používať aj na pomenovanie eur. Aj keď neviem či niekedy vyslovím vetu, dnes mi mama dala kilo (100€ = 3012,6sk), aby som mohla ísť s kamoškami na kávu. Za túto sumu by tých káv bolo asi oveľa oveľa viac ako po minulé roky. A aj moji spolužiaci vtipkovali na stranu jednej minerálky, ktorá má názov Koruna, že nejdú s dobou a nezmenia názov, alebo princezny od nového roku nemajú na hlavách korunky ale euráče.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale ako vysvetlíme naším budúcim generáciam, čo znamená príslovie: pre korunu by si nechal aj koleno prevŕtať, alebo: ako za korunu prasa. Máme tiež pozmeneniť texty rôznych slovenských pesničiek?

Ak mám pravdu povedať, za mojimi prvými peniažkami mi ostane smutno, mala som ich rada a páčili sa mi. Keď som sa konečne naučila kto a čo je vyobrazené na slovenských peniazoch vymenili ich za eurá a teraz sa musím učiť, ktoré mosty sú na tých euráčoch. Ale viem jedno, môjmu vnúčatku raz darujem drobnú mincu a poviem mu, nech si ju uloží do pokladničky a neskôr si za to môže niečo kúpiť. 

Natália Labudová

Natália Labudová

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som jedno obyčajné 19 - ročné dievča, ktoré nedokáže žiť bez svojich kamarátov, rodiny a musím povedať, že ani bez školy (jasné, že nemyslím učenie). Milujem akciu, resp. naše akčné piatky, moje ženy, mojho ... Bez nich by bol život smutný a stereotypný. Teda aspoň pre mňa. Určite si neviem predstaviť ani jeden deň bez mojich obľúbených tvári a ich trefných poznámok na všetko živé okolo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu